Näytetään kaikki 2 tulosta

  • Kromi pikolinaatti 100ug 90tbl Solgar

    11,80 

    Solgar Kromipikolinaatti on hyvin imeytyvä kromilisä. Kromi tukee normaalia sokeriaineenvaihduntaa. Aineosat: Aktiiviset ainesosat (1 tabletti): Kromi (pikolinaatti) 100 µg, 250* * % vuorokautisen saannin vertailuarvosta Muut ainesosat: Täyteaineet (dikalsiumfosfaatti, mikrokiteinen selluloosa, karboksimetyyliselluloosa), paakkuuntumisenestoaineet (rasvahappojen magnesiumsuolat). Käyttöohje: 1 tabletti päivässä ruokailun yhteydessä. Vahvuuden vuoksi suositellaan vain aikuisille.

  • Bio-Kromi 100mcg 60 tabl

    17,65 

    Normaali veren sokeritaso. Ravintolisä kromi edistää veren sokeritasojen pysymistä normaalina. Ainesosat: Kromilla rikastettu hiiva (ChromoPrecise® orgaaninen kromi), kiinteyttämisaine (maltodekstriini), täyteaine (mikrokiteinen selluloosa), paakkuuntumisenestoaine (talkki), pintakäsittelyaine (hydroksipropyylimetyyliselluloosa), paakkuuntumisenestoaine (piidioksidi), kiinteyttämisaine (rasvahappojen magnesiumsuolat). Käyttöohje: 1 tabletti päivässä.

Mitä kromi on? Miksi kromi on tarpeellinen?

Kromi on makroravintoaineiden, rasvojen ja hiilihydraattien, aineenvaihduntaan osallistuva hivenaine, joka säätelee hermosolujen toimintaa, seerumin kolesterolitasoja, virtsan sokeripitoisuutta ja sikiön sokeriaineenvaihduntaa, sekä lisää hengitykseen liittyvää solujen hiilidioksidituotantoa ja lihassolun supistukseen tarvittavaa energiamäärää.

Kromia tarvitaan maksan sokeriaineenvaihdunnalle tarpeellisen fosfoglukomutaasi-entsyymin toimintaan magnesiumin kanssa, sekä sarveiskalvon kirkkaana pitämiseen.

Kromin saanti ravinnosta on suomalaisilla vähäistä. Sen tarve on normaalia suurempi diabeetikoilla, stressaantuneilla ja vanhuksilla. Kromin määrän vähentyminen elimistössä ikääntymisen myötä saattaa vaikuttaa ylipainon kerääntymiseen.

Kromi ravintolisä

Kromi vaikuttaa näläntunteeseen ja makeanhimoon, ja sitä käytetään ravintolisänä makeanhimon hillintään. Kromia myydään kromipikolinaatti-muodossa.

Kromi, sallitut terveysväitteet

  • Kromi edistää normaalia makroravintoaineiden aineenvaihduntaa
  • Kromi edistää veren glukoositasojen pysymistä normaalina

Kromin lähteet

Kromi on saatava ravinnosta, sillä elimistö ei pysty valmistamaan sitä itse. Kromin lähteitä ovat hiiva, kananmunan keltuainen, maapähkinä, maksa, täysjyvävilja, vehnänalkio, viinirypäle ja äyriäiset.

Kromin saantisuositus

Päivittäisen saannin vertailuarvo kromille on aikuisille 50-200 μg. Turvallisena päiväannoksena aikuisella pidetään 10 mg/vrk (10000 μg/vrk).

Kromin puute

Kromin puutosoireita ovat äkillinen nälän tunne ruokailun jälkeen, makeanhimo ja verensokerin voimakkaat vaihtelut.

Kromin liikasaanti

Kromin liikasaannin oireita ovat sinkin ja raudan imeytymisen heikkeneminen, hermostoperäiset oireet ja myrkytysoireet, kuten ripuli, verenvuoto suolesta ja maksatulehdus. Yli 500 mg/vrk voi aiheuttaa myrkytystilan.